مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

هفتاد شاخص آموزشی در 20 کشور جهان

نام و نام خانوادگی:سیده فاطمه کمالی تقوی


استاد گرانقدر:جناب دکتر بختیاری 


درس نظارت و راهنمایی آموزشی


دانشگاه آزاد واحد قم


مقدمه: کتاب 70شاخص آموزشی در 20کشور جهان حاوی سه فصل میباشد . درفصل اول شاخص ها مورد برسی قرار میگیرند . از جمله این شاخص ها میتوان به سرانه ی تحقیق و توسعه –تعداد محققین – تعداد مقالات علمی و مهندسی –نرخ با سوادی – سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی – میزان ظرفیت کلاس درس -نسبت دانش آموز به معلم -حقوق پایه معلمان –سهم دانش آموزان  دوره ی فنی و حرفه ای از کل دانش آموزان کل کشور – درصد تعداد دانشگاه  های برتر کشور-ارتباط صنعت و دانشگاه –  تعداد مهاجرین –طول دوره تربیت معلم-  میزان عملکرد  دانش آموزان در آزمون های PISA-PIRLS –TIMSS و...غیره اشاره کرد. درفصل دوم نگاهی به وزارت آموزش وپرورش 20کشور جهان شامل : آفریقا ی جنوبی –آلمان –استرالیا-امارات متحده ی عربی-انگلستان-برزیل –ترکیه- چک – چین – روسیه-ژاپن- سنگاپور سوئد-فرانسه- کانادا –کره جنوبی-لبنان-مالزی-هلندوهند می باشد و به مواردی چون چشم انداز-ماموریت-اهداف-اولویتها-ارزشهای آموزشی و مواردی از این دست پرداخته شده است. فصل سوم به معرفی منابع اصلی کتاب که شامل معرفی مراکز و کتابهای مرجع استفاده شده می باشد پرداخته است.

در این نوشتار از بین 70 شاخص نامبرده شده در فصل اول کتاب به 10 شاخص پرداخته و به بالاترین و پایینترین آمار کشورها و نیز آماری که از ایران داده شده است اشاره مینماییم.

  

ادامه مطلب ...

سرپرستی و نظارت آموزشی - توماس سرجیوانی

شناسه:

تنظیم: سیه فاطمه کمالی تقوی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قم

استاد گرانقدر: جناب آقای دکتر ابوالفضل بختیاری


مقدمه:

کتاب سرپرستی و نظارت آموزشی ترجمه دکتر عبدالحمید طاهری و محمد شعبانی دارای 17 فصل می باشد که به موارد زیر می پردازد:

فصل اول: چارچوبی برای نظارت                             

فصل دوم: منابع اقتدار در رهبری سرپرستی

فصل سوم: سرپرستی اجتماع یادگیری                      

فصل چهارم: سرپرستی به عنوان عمل اخلاقی

فصل پنجم: خط مشی آموشی سرپرست                   

فصل ششم: تدوین و یادگیری

فصل هفتم: به کارگیری برنامه درسی از طریق ارزشیابی از سوی سرپرستان

فصل هشتم: توسعه معلم رهبری  

فصل نهم: سرپرستی و ارزشیابی کلاس درس

فصل دهم: استفاده از استانداردهای سرپرستی   

فصل یازدهم: سرپرستی در قالب رشد حرفه ای و بازسازی

فصل دوازدهم: سرپرستی بالینی و آموزشی کلاس

فصل سیزدهم: گزینه های سرپرستی برای معلمان

فصل چهاردهم: سرپرستی و ارزش های تراکمی

فصل پانزدهم: انگیزش، رضایتمندی و محل کار معلمان

فصل شانزدهم: فضا، فرهنگ و تغییر مدرسه

فصل هفدهم: سرپرستی و بازسازی مدارس

در این نوشتار سعی بر آن بوده که به خلاصه ای از فصل پنجم تحت عنوان خط مشی سرپرست پرداخته شود.


 

  

ادامه مطلب ...