مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

سرپرستی و نظارت آموزشی - توماس سرجیوانی

شناسه:

تنظیم: سیه فاطمه کمالی تقوی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قم

استاد گرانقدر: جناب آقای دکتر ابوالفضل بختیاری


مقدمه:

کتاب سرپرستی و نظارت آموزشی ترجمه دکتر عبدالحمید طاهری و محمد شعبانی دارای 17 فصل می باشد که به موارد زیر می پردازد:

فصل اول: چارچوبی برای نظارت                             

فصل دوم: منابع اقتدار در رهبری سرپرستی

فصل سوم: سرپرستی اجتماع یادگیری                      

فصل چهارم: سرپرستی به عنوان عمل اخلاقی

فصل پنجم: خط مشی آموشی سرپرست                   

فصل ششم: تدوین و یادگیری

فصل هفتم: به کارگیری برنامه درسی از طریق ارزشیابی از سوی سرپرستان

فصل هشتم: توسعه معلم رهبری  

فصل نهم: سرپرستی و ارزشیابی کلاس درس

فصل دهم: استفاده از استانداردهای سرپرستی   

فصل یازدهم: سرپرستی در قالب رشد حرفه ای و بازسازی

فصل دوازدهم: سرپرستی بالینی و آموزشی کلاس

فصل سیزدهم: گزینه های سرپرستی برای معلمان

فصل چهاردهم: سرپرستی و ارزش های تراکمی

فصل پانزدهم: انگیزش، رضایتمندی و محل کار معلمان

فصل شانزدهم: فضا، فرهنگ و تغییر مدرسه

فصل هفدهم: سرپرستی و بازسازی مدارس

در این نوشتار سعی بر آن بوده که به خلاصه ای از فصل پنجم تحت عنوان خط مشی سرپرست پرداخته شود.


 

  

خط مشی ها در امر سرپرستی عبارتند از باورها، نظرات، ارزش ها و نگرش ها.

معلمان و مربیان می بایست براساس خط مشی آموزشی خود به انجام کار، تصمیم گیری و طراحی آموزشی بپردازند. این خط مشی ها از تجارب زندگی، آموزش رسمی و خصوصاً از تجارب آزمون و خطا در کلاس درس به دست می آیند و مبنای رفتار هر روزه یک معلم را تشکیل می دهند.

خط مشی ها را بر اساس آن چه اولویت اصلی و عمده یک معلم هستند به چارچوب های زیر تقسیم بندی می کنیم:

خط مشی مهارت های پایه: هدف از تحصیل، دستیابی به تمام دانش آموزان به حداقل توانایی در مهارت ها و مفاهیم می باشد. وظیفه معلم ایجاد یک محیط بسیار سازمان یافته است که تسلط تدریجی بر مهارت های اساسی خواندن، نوشتن، محاسبه و فرآیندهای علمی را ارتقا می دهد. تمام شیوه های اعطا پاداش در مدارس می بایست در جهت ارتقا موفقیت تحصیلی به عنوان اولویت اصلی باشد و برای دیگر موفقیت ها کسب شده اعطا پاداش اولویت ثانویه باشد.

خط مشی اجتماعی شدن آزاد منشانه: هدف اصلی آموزش قادر ساختن فرد برای عمل کردن در جامعه است. مدرسه می بایست خود را طوری برنامه ریزی کند تا یادگیری عمدتاً در یک بافت اجتماعی روی دهد. دانش آموزان را باید آموزش داد تا به جای رقابت با یکدیگر به مشارکت و همکاری در فعالیت های یادگیری بپردازند.

پروژه های تیمی، آموزش همسالان، پاداش های گروهی، بحث بر سر مشکلات و مسائل اجتماع در اولویت قرار دارد.

خط مشی معلم شهری: معلم باید محیط هایی را که دانش آموزان از آن جا می آیند درک کند. بچه های خانواده های تک سرپرست، تحت پوشش بهزیستی، مهاجران نسل اول و ...

معلم، ابتدا باید نظم یعنی آموختن تبعیت از قوانین، خود کنترلی و کنترل تکانش را به آنان بیاموزد. سپس باید آن ها را به اصل تلاش و کار عادت دهد و از آن ها بخواهد مرتب تمرین های خود را انجام دهند و خاطر نشان سازد «تا کارتان را انجام نداده باشید دست از سرتان بر نمی دارد.»

خط مشی بوم شناختی: واقعیت اصلی، قلمرو بومی است و تمرکز بر پرداختن به نیازهای قلمرو بومی بر سر ادامه حیات و ... می باشد به طوری که بتوانند نیازهای ادامه حیات هم برای محیط طبیعی و هم انسانی را منعکس سازند.

نتیجه گیری:

سرپرستان با ترغیب معلمان به خط مشی خود می توانند تاملات گوناگون آن ها در مورد فعالیت خود را برانگیخته سازند. برخی از این تاملات به صورت گروهی انجام می گیرند تا امکان بازسازی کل مدرسه را فراهم سازند. تاملات دیگر می تواند به صورت فردی انجام گیرد، یک زبان و درک مشترک را بین سرپرست و معلم ایجاد می کند که خود موجب پدیدآوردن دیدگاه های جدید در مدارس و امکانات جدید برای یادگیری دانش آموزان می شود.

برگرفته از:سرجیوانی،توماس جی و استارات،رابرت جی(1393).سرپرستی و نظارت آموزشی.ترجمه عبدالحمید طاهری و محمد شعبانی.تهران:آوای نور،فصل 5 ص179_155

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.