مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

مدیریت آموزشی

نظارت و راهنمایی آموزشی

رفتار و روابط انسانی

موضوع:رفتار و روابط انسانی

دانشجو:سیده فاطمه کمالی تقوی      استاد:دکتر ابوالفضل بختیاری      رشته و مقطع:کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

مقدمه:رفتار و روابط انسانی یکی از مباحث مهم و کلیدی در مدیریت میباشد.روابط انسانی توسعه مهارتهایی است که در پی آن فرد می کوشد خود را با محیط اجتماعی تطبیق دهد.روابط انسانی در مدیریت نقشی غیر قابل انکار در جهت اهداف سازمان می باشد.این مفهوم تلویحا به وجود روابط مثبت بارور و سازنده میان انسانها درون سازمان اشاره می کند.در این نوشتار گریزی هرچند اندک به رفتار و روابط انسانی خواهیم داشت.

کسانی که امروزه با محیطهای کار سازمانی آشنایی دارند از اهمیت مسایل سازمانی مرتبط با ساختار،طرح شغل و انگیزش بخوبی خبر دارند .ولی در عین حال میدانند که کار وعملکرد افراد تحت تاثیر عوامل دیگری از قبیل ماهیت  روابط اجتماعی میان کارکنان و نگرش آنان نسبت به کار قرار میگیرد . ماری پارکر فالت اولین مفسر بزرگ روابط انسانی در مدیریت بود وی اعتقاد داشت مساله اصلی در هر کار جمعی یا سازمانی ایجاد ونگهداری روابط انسانی پویا و در عین حال هماهنگ است .به زعم وی مدیر باید بکوشد تا درک کند که گروه ها چگونه وچرا تشکیل میشوند وچگونه میتوان آنها را یگانه کرد تا گروهی بزرگ با هدفی مشترک پدید آید به نحوی که هدف های کلی در عین حال هدف یکایک اعضای آن باشد .یافته های علمی در تایید نظریه های فالت در تحقیقات معروف هاثورن به وسیله ی التون میو و همکارانش فراهم گردید.در این تحقیقات پس از مشاهدات کافی و مصاحبه با کارگران پژوهش گران در یافتند که طی آزمایش ها کارگران احساس میکردند که به آنها اهمیت داده میشود .در واقع همین احساس اهمیت موجب بالا رفتن روحیه وبازده کار آنان شده بود . همچنین معلوم شد افراد حین کار نه به صورت فردی بلکه به عنوان عضوی از گروه فعالیت میکنند قایل گردید :اولا افراد انسانی به وسیله نیازهای اجتماعی بر انگیخته میشود ثانیا افراد انسانی از فشار های اجتماعی گروه همکاران بیش از تشویق وکنترل مدیریت سازمان متآثر میشوند وثالثا افراد به همان اندازه که مدیریت سازمان به ارضای نیاز های اجتماعی آنان توجه دارند نسبت به سازمان پاسخگویی وتعهد نشان میدهند .

نتیجه گیری : منظور از روابط انسانی روابطی است که منجر به تامین نیاز های جسمی، روانی،ومعنوی انسان میشود وادامه ی حیات را تسهیل میکند . برقراری روابط انسانی پس از تآمین نیازها زمینه های پیدایش انگیزش،رشد ،احساس سودمندی، رضایت ،درک متقابل واعتماد را فراهم میسازد .سازمان موفق و توسعه یافته سازمانی است که شبکه های ارتباطی خوبی داشته باشد.

منبع:-علی علاقه بند (1393).مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی (تهران:روان).فصل سوم،ص66-63.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.